Instagram statistieken

INSTAGRAM STATISTIEKEN IN 2020

Als Instagram een essentieel onderdeel is van je online marketing strategie, is het belangrijk dat je regelmatig je statistieken checkt om na te gaan of je je vooropgestelde doelstellingen hebt behaald. Door je Instagram Analytics functie optimaal te benutten, kan je een hele hoop waardevolle informatie verkrijgen die ervoor kan zorgen dat je je concurrentie een stapje voor bent. Sidenote: deze functie is uitsluitend beschikbaar voor business Instagram accounts!

De prestaties van je bedrijf monitoren doe je voornamelijk door je Key Performance Indicators,  beter gekend als KPI’s, nauwlettend op te volgen. Door je te focussen op de juiste KPI’s, kan je zoveel meer halen uit je Instagram strategie! Om je hierbij te helpen, zetten we de meest relevante KPI’s even op een rijtje:

  1. Bereik (reach)
    Eén van de meest accurate en waardevolste statistieken om in de gaten te houden is bereik. Deze geeft het aantal unieke Instagram accounts dat je berichten en verhalen heeft bekeken weer. Let wel op dat je bereik niet verwart met weergaven. Bereik draait uitsluitend rond het aantal unieke (!) bezoekers, terwijl weergaven het volledige weergavecijfer van een post laat zien. Zo kan een unieke bezoeker een post verschillende keren bekijken.
  2. Engagement rate
    Door het groeiende belang van reacties op een post, is engagement een andere belangrijke maatstaf tot succes. Engagement geeft dus aan in welke mate je volgers interactie hebben met een post. Deze wordt gemeten door het aantal interacties te delen door je aantal volgers. Lees zeker ook eens dit artikel van Falcon voor extra informatie rond het verwerven van meer engagement op Instagram.
  3. Click-through rate
    Het uiteindelijke doel van je sociale media strategie is vaak je volgers motiveren om je site bezoeken en zo aansporen tot een conversie. Het is daarom essentieel om na te gaan in hoeverre je sociale media hieraan bijdraagt. Het aantal website-clicks geeft dus ook weer hoe overtuigend je content voor je doelgroep was.
  4. Groei
    Een andere KPI die interessant is om te monitoren is de algemene groei van je Instagram account. Zo heb je een handig overzicht van welke content er voor zorgt dat je aantal volgers groeit en welke content je aantal volgers doet afnemen. Toch is het ook belangrijk dat je je niet blindstaart op dit cijfer, aangezien het normaal is dat dit cijfer zo nu en dan schommelt. Het engagement van je volgers is nog steeds van groter belang dan de omvang van je volgernetwerk.

Kortom, deze populaire app is een fantastische tool die je kan gebruiken om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Door regelmatig je statistieken op Instagram nauw op te volgen, kan je een accuraat beeld schetsen van je doelgroep én volgers. Met deze waardevolle informatie kan je dan weer je online strategie bijschaven. Twee vliegen in één klap dus!

En wat nu? Aan de slag ermee!

PLAATS EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *