afbeelding ter ondersteuning van boogbericht over influencer marketing

INFLUENCERMARKETING ALS VASTE WAARDE IN DE MARKETINGMIX IN 2020

Influencermarketing valt in 2020 niet meer weg te denken uit de marketingmix. De term kwam in 2016 op en blijkt vandaag meer dan ooit relevant te zijn. 92% van de consumenten vertrouwt immers de aanbevelingen van influencers omtrent merkcontent. De return on investment (ROI) wordt bovendien 11 keer hoger geschat dan bij traditionele marketingvormen. Zal influencermarketing in 2020 evolueren naar een mainstream marketingdiscipline? Het lijkt van wel.

Macro of micro?

Bij influencermarketing vraag je je allereerst af welke doelgroep relevant kan zijn voor jouw merk. De belangrijkste keuze die je hierbij maakt is of je kiest voor macro-influencers (accounts met meer dan 50.000 volgers) of voor micro-influencers (accounts vanaf 5.000 volgers). Macro-influencers zorgen voor een groot bereik, bij een brede doelgroep. Kies hiervoor als je op korte tijd veel resultaat wil zien. Micro-influencers daarentegen zet je beter in wanneer je een kleiner bereik beoogt bij een specifieke nichegroep. Ideaal voor wanneer je een langdurige relatie wil opbouwen met je klanten. Vandaag zetten de meeste merken sterk in op micro-influencers. In de community die deze influencers opbouwen heerst een sfeer van authenticiteit en vindt bovendien veel interactie plaats.

Instagram is hét influencerkanaal bij uitstek

Uit de infographic van FourStarzz Media blijkt dat Instagram veruit het populairste influencerplatform van de afgelopen jaren is. Instagram steekt zo Facebook en YouTube voorbij. De Instagram Stories vallen het meest in de smaak, aangezien deze voor de meeste visibiliteit zorgen. Een andere opvallende trend is dat kwaliteit steeds meer boven kwantiteit komt te staan. Het aantal berichten dat influencers gemiddeld posten op Instagram is gedaald van 3 per week in 2016 naar 2 per week nu.

Uitdagingen in 2020

Nu influencermarketing een vaste waarde in de marketingmix heeft gekregen, zal er meer controle op uitgevoerd worden. Concreet wil dit zeggen dat het voor de volger duidelijk moet zijn of je al dan niet commerciële content levert. De reclame mag op geen enkel moment als misleidend ervaren worden. Ook is het nog de vraag of we dit jaar meer influencers terug zullen vinden op YouTube, Facebook en andere social mediakanalen. Instagram is booming, maar sommige merken doen er beter aan om op zoek te gaan naar andere kanalen waarbij je eveneens influencers kan inschakelen. Hopelijk ontstaat er dit jaar een crossmediale mix van meerdere mediakanalen.

 

Influencermarketing blijft groeien en is dus nog steeds de moeite waard om in te investeren. Het biedt de unieke kans om op een subtiele manier aanwezig te zijn en te blijven bij je doelgroep. Als je authenticiteit en persoonlijkheid aan je merk wil toevoegen, is influencermarketing the way to go.